Bu
dönemde, çocuğun özelliklerine en uygun eğitim ortamına yerleştirilmesi çok
önemlidir. Burada çocuğun eğitim ortamı seçilirken en önemli kriter çocuğun
özellikleri olmalıdır. Bu nedenle çocuğu çok iyi tanımak gerekmektedir.
Zihinsel öğrenme yetersizliği olduğu düşünülen veya tanısı konulmuş çocuğa
sahip ailelerin eğitim ortamını seçerken başvurabileceği kurumlar “Okullar,
Rehberlik ve Araştırma Merkezleri ile hastanelerin Çocuk Ruh Sağlığı
Bölümleri” gibi kurumlardır. Ailelerin yönlendirilmesinde rehberlik ve
araştırma merkezleri başlıca kurumlardır. Çünkü çocuğun eğitsel yönden
değerlendirilmesi Eğitsel Tanılama, İzleme ve Değerlendirme Ekibi
tarafından yapılmaktadır. Bu ekip rehberlik ve araştırma merkezi
bünyesinde oluşturulur. Bu ekip, özel eğitim gerektiren bireyin eğitsel tanılamasından
önce; eğer tıbbî tanılanması yapılmamışsa tıbbî değerlendirilmesinin yapılması
için aileyi yönlendirir ve ilgili kurumlarla iş birliği yapar. Ekip aile
görüşmesi, tıbbî tanılama sonucu, testler ve gözlemler yoluyla bireyi
eğitsel tanılama sürecinden geçirir. Bireyin gereksinimlerini belirler, destek
eğitim plânını hazırlar, yöneltme raporu hazırlar ve özel eğitim hizmetleri
kuruluna gönderir. Bu kurul da eğitsel tanılama, izleme ve değerlendirme ekibi
tarafından hazırlanan rapor doğrultusunda bireyi uygun eğitim ortamına
yerleştirir. Zihinsel öğrenme yetersizliği olan çocuklar biyolojik, sosyal,
psikolojik ve akademik açıdan değerlendirilerek uygun eğitim ortamına
yerleştirilmesi yapılır. Buna paralel olarak öğrenci kaynaştırma programına,
özel eğitim sınıflarına veya özel eğitim okulllarına (eğitim-uygulama okulu, iş
eğitim merkezi ve meslekî eğitim merkezi) yönlendirilebilir.
Kaynaştırma;
özel eğitim gerektiren bireyin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte
eğitim-öğretimlerini resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve
yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim
hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır. Hafif ve orta düzeyde
öğrenme yetersizliği olan çocuklar kaynaştırma eğitimi programından yararlanabilir.
Orta
düzeyde öğrenme yetersizliği olan çocuklardan durumları ayrı bir sınıfta
eğitilmeyi gerektiren öğrenciler okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim
ve yaygın eğitim kurumlarında özel eğitim sınıfı eğitiminden
yararlanabilir.
Hafif
ve orta düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan ilköğretim çağı çocukları
için, kaynaştırma uygulamaları esas olmakla birlikte, gündüzlü ilköğretim
kurumları MEB tarafından açılır. Öğrencilerin bireysel yeterliliklerine dayalı
gelişim özellikleri dikkate alınarak ilgileri, istekleri, yetenekleri ve
yeterlilikleri ölçüsünde eğitim imkânlarından yararlanırlar.
İlköğretimlerini
tamamlayanlara ilköğretim okulu diploması verilir. Bu öğrenciler bireysel
gelişim özellikleri ve yeterliliklerine uygun orta öğretim ve yaygın eğitim
kurumlarına yöneltilirler.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder