Bu
dönemde çocuğun, gelişimin her alanı ile ilgili olarak yeni beceriler
kazanmaya, deneme/yanılma yapmaya gereksinimi vardır. Okul öncesi dönemde
kazanacağı bilgi ve beceriler hem onun anne babaya ve diğer yetişkinlere olan
bağımlılığını azaltacak, hem de daha sonra öğreneceği okuma-yazma gibi akademik
becerilere temel oluşturacaktır. Bu dönemdeki kazanılması
beklenen beceriler öz-bakım becerileri, motor becerileri, iletişim
becerileri ve bilişsel becerilerdir.
Öz-bakım becerileri:Çocuğunun kendisine bakmasını
sağlayacak giyinme-soyunma, yemek yeme, elini-yüzünü yıkama, tuvaletini
yapabilme gibi beceriler öz-bakım becerileridir.
Motor beceriler:Kolları, bacakları, ayakları
ve gövdesini kullanarak yapabileceği yürüme, koşma, zıplama, atlama, tırmanma
gibi büyük motor beceriler ile parmakları, elleri, bilekleri ve
elleri-gözlerini birarada kullanarak yapacağı kesme, yapıştırma, boyama, çizme,
düğme ilikleme gibi beceriler bu grupta yer alır.
İletişim becerileri: Bu beceriler konuşulanları
dinleme, anlama ile konuşma becerileri olarak iki grupta toplanır. Çocuk
konuşmasa bile anlaması, anladığını anne babaya gösterebilmesi çok önemlidir.
Onunla konuşmak, öykü okumak, masal anlatmak, oyun oynamak ve şarkı söylemek
onun anlama becerisini geliştirecektir. Bu etkinlikler aynı zamanda çocuğun
anne babayı taklit etmesini, konuşmasını da geliştiren etkinlikler olacaktır.
Görsel beceriler; çocuğun resimleri, nesneleri, şekilleri tanıması,
benzerliklerini ve farklarını hatırlayabilmesini sağlayan becerilerdir. İşitsel
beceriler ise; sesleri tanıması, seslerdeki benzerlikleri ve farklılıkları
ayırt edebilmesi ile ilgili becerilerdir. Çeşitli kelime oyunları,
tekerlemeler, çeşitli sesleri ayırt etme (kapı zili, araba sesi, çocuk ağlaması
gibi) ile çeşitli resim-şekilleri eşleştirme, bul-yap oyunları çocuğun bu
becerileri kazanmasına yardımcı olacaktır.
Bilişsel beceriler: Bilgileri akılda tutma,
hatırlama, ilişkileri, benzerlikleri/farklılıkları bulma, nesneleri sınıflama
ve problem çözme gibi becerilerin hepsi bu grupta yer alır. Çocuk normal
yaşıtlarıyla birlikte olduğu zaman onlardan taklit yoluyla birçok beceriyi ,
aynı zamanda ortaya çıkan problemlerle baş etmeyi de öğrenir. Eğer çocuğun
becerileri yaşıtlarının becerilerinden çok farklı ise bir başka deyişle, çocuk
ağır derecede zihinsel öğrenme yetersizliğine sahipse yuva/ana okulu gibi
kurumlar uygun eğitim ortamı olmayabilir. Bu durumda çocuk özel eğitim
okullarının ana sınıflarına, özel eğitim merkezlerine devam edebilir ya da bazı
kurumlarca sağlanan erken eğitim programlarına katılabilir. Unutulmaması
gereken nokta, problemler ne kadar erken belirlenir, ne kadar erken tedbir ve
yardım alınırsa, bu hem çocuk hem de diğer aile bireyleri için yararlı
olacaktır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder